BARAKA بركة

January 27, 2013

 

 

المقطع المفضل لدي من الفلم

 My favorite scene in the film

https://www.youtube.com/watch?v=BHpA6n9GAtk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قصة ما قبل النوم هي بركة

اليوم سأتكلم عن فلم يطلق عليه أسم بركه “Baraka” اسم هذا الفلم اختير لمعناه في اللغة العربية الإسلامية.

الفلم فريد من نوعه فهو لا يتكلم عن قصة حب أو عن قصة بوليسية أو قضية غامضة أو مغامرة أو حتى أنه ينطق بالكلام بل هو فلم أتخذ من الصورة حديث يتكلم فيه عن ” الحياة ” نعم الحياة وعن الجمال والبشاعة ألمطلقة عن الواقع الجميل والمر ألقاسي, عن المؤمنين والمشركين أنه فلم ليس بالوثائقي فحسب بل لا يخلو من سرد الفن في عمق لم يسبق له مثيل من قبل. لقد أختصر الفلم رحلة سفر قد تستغرق وقتا طويلا من الزمن لقضائها, لقد رحل الفلم لأبرز الحضارات وطقوسها الدينية وطريقة صلواتها, وسلط الضوء على واقع الشارع في أغلب الدول الفقيرة وكيف أخترق بمشاهده الصادقة عين فتاة ربما لا يتجاوز عمرها سن الزواج وهي تعمل في أحد نوادي البغاء لكسب العيش, وذهب في مشاهد أخرى عميقة ليلتقط من خلالها رحلة النمل وتساقط الأشجار وجمال الطبيعة وغرابتها.

الفلم يحمل من العمق الذي لا يمكن لأي كلمة أن تصفه, فالمخرج لم يستخدم ممثلين أو متحدث ليسرد الأحداث المصورة أو حتى تحضير سيناريو أو خط للقصة ( ستوري لاين ) إنما أعتمد على مشاهد واقعية من حضارات مختلفة حول العالم لتكون هي أبطال الفلم والقصة أيضاً.

لقد تم تصوير فلم “بركة” في  152 موقع و23 دولة ومن ضمنهم دولة الكويت تحديدا في شارع الجهراء والأحمدي وحقل برقان ومواقع أخرى.

الفلم للمخرج الأميركي Ron Fricke والذي قام بإخراج الفلم في سنة 1992 ميلادي ولقد أستخدم المخرج كمرة مقاس  65 mm ولم يتم استخدام هذا النوع من الكاميرات منذ اكثر من عشرين عاما وهي تبلغ قوة وضوح عالية الجودة والتي استخدمت لأول مرة في الخمسينات للشاشات العريضة.

 

 

لقد أستخدم المخرج الموسيقى لتصاحب الصورة بعناية فائقة ومن أبرزها فرقتي المفضلة شخصيا هي فرقة ” الأموات يستطيعون أن يرقصوا

” Dead can dance”

Bedtime story is a “BARAKA” “Blessing”

I will talk about film called Baraka “Baraka” The name of this film was chosen for its meaning in the language of the Arab-Islamic culture “Blessing”.

 

The film is unique, it does not talk about a love story or a detective story or mysterious case or

 

adventure or even a utters a words but it’s uses the image which speaks about  “life”

Yes life and the beauty and the ugliness, about the beautiful reality and The harsh of it, the believers and infidels, it’s not just like any documentary film but not devoid of narrative art in depth never seen before.

 

 

 

 

The film has a short cut trip may take a long time to make, the film went to the most prominent civilizations and religious rituals and the way of how they do them prayers, this film highlighted the reality of the street in most poor nations and how the film went deeply inside a young girl eyes probably she is not even in the age to be ready to get marriage and how she is working in a prostitution clubs to make living, and went deep in other scenes to pick from a.

nts trip and the loss of trees and the beauty of nature and how weird  could be,

 

The film carries the depth that can not be any word that describes, director did not use plot, storyline, actors,or dialogue, but rely on realistic scenes of different civilizations around the world to be the heroes of the film and the story. The movie was filmed at 152 locations in 23 countries including Kuwait specifically in the Jahra street, Ahmadi and Burgan Field and other sites. The film directed by Ron Fricke an American director and his film was the first in over twenty years to be photographed in the 65mm. Director’s carefully did use the music to accompany the pictures, and one of the music personally my favorite band it’s for the “dead can dance”